söndag 31 augusti 2014

31.8 - Bekantning

Morgonen började med att jag hörde kyrkklockorna ringa 8 gånger. Barnen var redan uppe men föräldrarna steg upp senare.

Morgonmålet var typiskt franskt. Ljust bröd, en massa olika marmelader, nutella, chocomuron och juice. De var väldigt överraskade när jag berättade vad ett finskt morgonmål går ut på: gröt, rågbröd, grönsaker och ost/skinka på brödet...

Matbutiker i utlandet berättar mer än väl om kulturen och klimatet i landet. Bland bröden hittade jag inget rågbröd och när jag sedan hittade mörkt bröd, var det något i stil med chocladlimpa. Det fanns mera speciella frukter än i Finland och grönsakerna och frukterna vägs vid kassan. Föräldrarna berättade på morgonen att man äter mycket yogurtar och puddingar i Frankrike. Det märktes verkligen på urvalet i le supermarché också. Osturvalet var naturligtvis inte heller illa. Jag gillar det här! :)

Vi åkte med hela familjen med cykel på en liten Linselles rundtur. Jag fick se flickornas skola, biblioteket, fotbollsarenan, ortofonistmottagningen, busshållplatsen därifrån man kan ta sig till Lille och annat nödvändigt. Jag bestämde mig för att försöka mig på en fransk bok och lånade en ur biblioteket. Céline frågade bibbatanterna och lättlästa böcker riktade för lite äldre. Här är det inte gratis att låna böcker, utan man betalar en liten summa (0,50 € för min bok).

Clémentines hår kräver lite specialbehandling eftersom hon är adopterad från Etiopien. Hennes hår brukar vara helt och hållet flätat för att det ska vara lättare för henne att sköta om sin affro. Var annan/tredje vecka flätar mamman om håret, vilket tar sin tid.

Idag har jag fått bekräftat 2 clichéer om Frankrike. Människor går ofta med Baguetter under armen och de lever sig väl in i fotbollsmatcher. Vi var och såg en stund på en Linselles-Lille match, som spelades 200 m från hemmet.

Det här är nog ett supereffektivt sätt att lära sig ett språk, när man inte kan uttrycka sig på något annat sätt. Med barnen lär man sig också väldigt snabbt och jag är jätte glad att de också förstår mig!

Allmännt har jag bekantat mig mycket med hemmet idag för att lära mig vart allt finns. Anthony förde mig på en rundtur med bil till närmaste större byn, Bondues, för att visa var Martins skola och en stor idrottsclub finns. Sedan visade föräldrarna mig sin agenda på datorn dit alla skriver sitt program. Där står precis när jag ska sköta om barnen och när jag ska ta dem vart. Céline gör varje vecka en agenda på mat på kylskåpet och med olika uppgifter för barnen. De visade mig också olika internetsidor för att hitta bussar, tåg och bilskjutsar till ex. Lille, Paris och Belgien. De är väldigt omtänksamma och man känner sig välkommen.


Imorgon blir det min första dag ensam med barnen. Väntar med spänning! :)

1 kommentar:

  1. Hej Amanda! Trevligt att höra att du trivs där i Linselles, när du nu äntligen har kommit fram. Vi skickar hälsningar från bilen på vägen till Sibbo

    SvaraRadera