måndag 22 september 2014

22.9 - Min "skoldag"

Känns som om jag har glömt bort redan hur dethär med skola fungerar. Gjorde färdigt sista läxorna söndag kväll och blev tvungen att springa till bussen på morgonen eftersom jag lämnade huset 7.34 och bussen for 7.35. Jag måste skärpa mig!

Jag känner mig väldigt skum om morgnarna med mina morgonmålsvanor. Martin äter honungsmuron med kakaopulver, flickorna dricker bara varm mjölk med kakaopulver, Céline tar bara med någo frukter eller 1 skiva chocobröd och Anthony tar bara någo frukt eller sällan mysli. Sen kommer jag med mysli, yoghurt, frukt och så dricker jag gärna ännu mjölk utan kakaopulver. Jag är ju helt skum, eller hur!?

Idag var första dagen som mitt månadsbusskort var i kraft. Det är mycket lättare att använda. Även om det kostade mycket på en gång, tror jag ändå att det kommer att betala sig tillbaka, särskilt nu när jag har franskalektion två gånger i veckan och stannar gärna och träffar kompisar och på veckosluten åker jag ibland till Lille.

Den här franskakursen är väldigt bra, tycker jag, eftersom nivån känns passlig, klasskompisarna och läraren är kiva och uppgifterna är nyttiga. Dessutom träffar man nya människor på sånhäna kurser. Plötsligt blev det nödalarm och alla var tvungna att gå ut, men det var bara en övning. Efter timmen blev jag på stan med Finja (Tyskland, i samma franskagrupp) och Sofia. Sofia köpte en present till Albane, hennes skötbarn, som hade födelsedag idag och seda åkte hon hem. Jag hade packat med lunchen hemifrån och de andra ville äta först hemma.

Alice är så söt när jag hämtar henne från skolan. Hon springer genast och kramar mig, t.o.m. På måndagar då jag säker henne från rasten för att fara till ortofonisten. Efter det hämtar vi Clé tillsammans. Som goûter åt vi kakrester från mamus födelsedag igår och sedan pysslade vi med plastpärlor som man breder ut på en platta och sedan smälter ihop dem till figurer med strykjärn. Jag lagade en Mariosvamp men så hettade jag den för länge så den blev helt förstörd. Till all lycka lyckades jag bra med Alices och Clés konstverk.

På kvällen åt vi gårdagens pizzarester och så borstade jag tänder med flickorna och läste godnattsagor. En katt (Céline menar att det var Malou) hade pissat på soffan i mitt rum så jag tvättade allt som gick att tvätta på soffan.

 Ikväll hade jag och söpö en ny kompis, Tagada. Tagada är den räddare av kattorna men äntligen har hon också vant sig vid mig. Hon ville inte att jag skulle sluta krafsa och krävde uppmärksamhet men genast när jag rörde mig mycket hoppade hon till men lugnade ner sig snabbt igen. Hon blev och sova med mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar