tisdag 2 september 2014

2.9 - Skolstart!

Här började skolorna idag. Jag gick på morgonen med hela familjen och förde flickorna till skolan. Särskilt mamman var nog lite i emotioner när barnen igen går på en klass högre.

Hela förmiddagen till 11.40 hade jag ledigt och gick lite runt på byn för att bekanta mig med ställen. Det var ganska molnigt men ändå varmt.

Yoghurt och puddingurvalet i supermarché är otrolig!
Barnen blir tydligen ända från bebisar vana vid att få choklad ;)
Här är inte Alko skilt. Allt sprit säljs helt i normala mataffärer.

När barnen på dagen återvände hem på lunchpaus, hade alla massor att berätta. Den där entusiasmen var så söt! Céline och Martin hade eftermiddagen ledig, så vi åkte till Lille. De visade lite runt mig på stan och så köpte jag ett busskort. Lille är ungefär lika stort som Helsingfors, men i jämförelse med Frankrikes största städer, är Lille litet. För mig verkade allt stort.
Vi gick lite runt i gamla stan och i nyare shoppingkvarter. Det finns en massa gamla fina byggnader i Lille. Till sist köpte vi macarons i ett fint konditori.
(Märk temperaturen under flaggorna)

Trafiken i Frankrike är råddigare än i Finland. Mycke rondeller, enkelriktade och tempot är hårdare. 

På kvällen kände jag mig som en jätteskit barnskötare då flickorna skulle bada. De bråkade hela tiden, tills jag skickade ut ena och tvättade dem turvis. Kändes konstigt, men det har mamman här gjort flera gånger.

Jag har lite kommit i kontakt med andra au pairer och så träffade jag en flicka som just flyttat hit till sin moster för att studera i närheten. På lördag ska jag kanske med några andra au pairer på la brigaderie i Lille. Det är europas största årliga loppishändelse med ca 2 miljoner besökare under ett veckoslut! Jag bara väntar på aktiviteterna.

Hjärnan börjar faktiskt fungera på franska. Det är faktiskt supereffektivt att lära sig ett språk när det är det enda sättet att kommunicera på. Igår kväll då jag skypade med mina föräldrar, sade jag flera gånger ouih när ja sku säga jåå/jepp. Hur kan det gå så här fort?

2 kommentarer:

  1. Vad spännande med en helt ny vardag! :) Hur är det i Frankrike, kommer barnen hem för att äta lunch och går sedan tillbaka till skolan?

    SvaraRadera
  2. Barnen kommer hem till lunch. Jag hämtar dem från skolan, som är på 5 min gåavstånd och så lagar jag mat, leker en stund och så bär de av till skolan igen. Den äldsta pojken går i "College", som är lite längre borta, så han kommer inte hem. Degär känns ändå någolunda bekant eftersom jag som liten i Schweiz också kom hem å äta mammas mat :)

    SvaraRadera