onsdag 1 april 2015

1.4 - Poisson d'avril!

När väckaklockan ringde, vaknade jag skrämd från djup sömn. Céline var uppe och förberedde flickornas kläder och åkte strax iväg på jobb. Jag klädde snabbt på mig och gick upp och började hosa till Clé att hon måste skynda sig för vi måste fara en timme tidigare till musikterorin för de ska vara dubbeltimme. Hon verkade bara förvånad och irriterad och så sade jag "Poisson d'avril!" (April april!) och hon skrattade. Céline sade att Alice farit till skolan med Martin idag och var inte här och sedan hoppade Alice fram under täcket och ropade, Poisson d'avril! Sedan sade flickorna att de ville göra mig en överraskning och jag gick ner för att förbereda dem ett skämt. Jag dukade morgonmålsbordet och satt i Alices skål en tonfiskburk och i Clés en burk med lentilles (linser). Sedan hade jag köpt en en chokladjulgubbe, som jag råkat hitta. Flickorna kom ner och hade klätt på sig allt, även trosor på huvudet och byksorna och annat roligt. När flickorna kom till köket började jag sjunga "Jingle bells" och gav dem chokladtomten. Skämtet med konservburkarna var också riktigt roligt. Sedan fick jag kramar av flickorna och på samma gång "aprilfiskar", som flickorna hade pysslat, på ryggen. Det är något skumt franskt det här med fiskarna på första april.

Vi började sedan med flickorna fundera ut något skämt åt Mamou och Valerie när de kommer och började pynta jul och laga falska paket. Medan Clé var på solfège (musikteori) lektionen förberedde Alice och jag ännu det sista. Clé glömde sin väska så vi måste gå tillbaka till musikskolan och ge henne  sin väska.

Hemma igen satte flickorna på sig tomteluvor och så stod vi med fejkdekorationen och paketen i ingångshallen och ropade "Joyaux Noël" när Valerie och Mamou kom. De hade verkligen inte väntat sig detta och skrattade. Sedan gick flickorna och gav dem också en "fiskkram" och ropade "Poisson d'avril!".

Jag var inte länge hemma med de andra förrän jag åkte till Lille. Marek hade bjudit mig på lunch till honom. Jag hade lovat hämta en baguette och gick via Paul på vägen. Tack vare att jag just lagat ett nytt stamkort, fick man en välkomstpresent, vilken var vilken baguette som helst gratis. Det råkade sig perfekt. Jag valde den jag alltid velat smaka på och som var dyrast. En lite mörkare baguette med  mycket frön och nötter på.

Det var väldigt trevligt att träffa Marek (Polen). Det var ett tag igen sedan sist. Han hade för en vecka sedan haft en modevisning pch visade bilder därifrån och några nya plagg och väskor. Marek hade förberett väldigt lyxig mat. Till förrätt fanns det harpaté och baguette. Huvudrätten var en fantastisk hönssoppa i kokosmjölk. Vi hade mycket att diskutera om. Efterrätten var gaufre med olika pålägg eftersom han vet hur mycket jag tycker om våfflor. 

Klockan 15 hade Marek en träff med fotografen Timothée i centrum så vi gick sedan tillsammans mot centrum och skiljdes sedan åt. Vi har med några kompisar talat om att fara till någon restaurang runt min födelsedag och jag gick runt och kollade in några restauranger för att få idéer om vad det skulle kunna vara för vettigt pris. Sedan gick jag en stund till Furet du Nord för att utnyttja gratis wifi och yra. 

Senare hade jag kommit överens om en träff med Daniela (Ecuador), som höll på med sitt kortfilmsprojekt. Hon bor i en väldigt trevlig lägenhet i Mouvaux. Jag tog tramen till Triez och sedan var det bara några hundra meter till hennes lägenhet. Hon visade snuttar från filmningarna. Det kändes väldigt konstigt att se sig själv på rutan. Jag bara skrattade åt mig själv och mina tönterier. Daniela menade att jag var en av de bästa med det påhittade språket och var väldigt naturlig och levde mig in i situationerna. Även om jag inte hade varit på fösta repetitionen. Det var faktiskt intressant att se allt hon och filmgämget hade fått till stånd. Resultatet är faktiskt annorlunda när det är filmat av professionella med ordentlig utrustning. Hon håller ännu på och filmar olika snuttar och har all klippning, ljudredigering, mixning och vet inte vad att slutföra före filmen är klar. Vi åt och pratade länge.

Från Daniela gick jag sedan tillbaka till Lille för att senare gå till Winesday träffen. Jag hade lite tid och gick till carrefour för att köpa bokplast och funderade på saker jag vill hämta hem till Finland. Det var en massa folk i carrefour den tiden, vilket resulterade i att jag försenade mig med tre minuter från Winesday träffen. Enda som redan var på plats vid Rihour var Sebastian. Claire (Australien) ringde mig snart och sade att hon var sen och att Laura inte alls var på väg. Vi var inte många idag. Sebastian och jag gick och satte oss i Le Chicorée. Om ett tag kom också Claire. Jag var inte sugen på någon dricka, utan ville ha någon efterrätt, och beställde en mi-cuit gâteau au chocolat au coeur de speculoos. Den var varm och lite mjuk inuti med speculoos i mitten. Nam!

De andra hade också fått "aprilfiskar" på ryggen idag. Ingen av oss kände till den traditionen från tidigare. Josua (Brasilien), en studerande och bekant med de båda andra, kom och joinade oss.

Jag tog mig sedan hem med bussen. Hossam ringde just passligt när jag gick till bussen för det var lite tråkigt ensam. Anthony och Céline var nere och såg på film när jag kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar